,,Akkor már tudtam, hogy majd mindenképpen gyerekeknek szeretnék írni”- Interjú M. Nyirő Mária írónővel

         Az interjút, amit M. Nyirő Máriával készítettem átjárta a csoda, empátia és a szeretet. Mindez megfűszerezve egy adag irodalommal. Nincs olyan karakter vagy szó, amivel át tudtam volna róla adni a gondolataimat az olvasóknak. Így ma megszületett ez az interjú.  

  
280615212_335292748720853_1805308444231841685_n.jpg

                                                                           M. Nyirő Mária

                                                                ( A fotó az írónő saját tulajdonában áll!)

 

              Kedves Mária! Hálás  vagyok, hogy ma téged mutathatlak be az olvasóimnak.

             Én is köszönöm szépen a lehetőséget!

             Tudtommal Stroke túlélő is vagy. Mire tanított meg, illetve mit adott úgymond lelki értelemben neked ez a betegség? Sikerült teljesen felépülnöd?   

              Ez így elég összetett kérdés, de próbálok röviden válaszolni. Igen, a 29. születésnapomon kaptam stroke-ot, majd évekkel később terhesen agyérgörcsöt. 1 évig gyógytornára jártam az egyensúlyommal, a beszédem is nehezen tért  vissza, de itt vagyok és teljes életet élek.

              Amikor ,,ilyesmi történik'' az emberrel, akkor igaz, hogy sok dolgot átértékel. Szerintem az értékrendem most már teljesen a helyére került. Nem volt vele nagy probléma korábban sem, de kevésbé érdekelnek a látszat-dolgok és sokkal értékesebb lett pl. a minőségi idő, amit a szeretteimmel tölthetek.

              A stroke után került előtérbe újra két nagy vágyam is: a saját gyermek és a saját könyv. Szerencsére immár mindkettő megadatott. Számomra a családom, a szeretteim a legfontosabbak, minden más csak ,,extra". Jóval közelebb kerültem Istenhez is, és odafigyelek rá, hogy a saját szintemen, amiben tudok, segítsek az embereknek.

              Olvastam, hogy hozzám hasonlóan nálad is gyermekkorban kezdődött a könyvek, írás- olvasás szeretete. Nálad hogyan jött pontosan az írás gyerekkorban? Mi hozta elő nálad az írnom kell érzést? 

               Igen, ez pontosan így volt nálam is. Gyakorlatilag egy időben jött minden. Amint tudtam olvasni, írni is szerettem volna. Eleinte 7-8 évesen olyasmikről írtam verset, hogy a nővérem hogyan mos hajat meg állatokról, középiskolában szerelemről, elmúlásról ... Ám a meséket a főiskolás éveim hozták vissza az életembe. A Kaposvári Egyetemen olyan nagy szerencsében volt részem, hogy Dr. Gombos Péter (a Magyar Olvasótársaság alelnöke) volt a gyermekirodalom tanárom. A szakdolgozatomat is nála írtam. Akkoriban úgy beszippantott ez a világ, hogy akkor már tudtam, hogy majd mindenképpen gyerekeknek szeretnék írni, de abban csak reménykedtem, hogy van hozzá elég tehetségem. 

                 Megjelent 2021-ben A varázsmag szövetsége címmel egy mesekönyved. Amivel nagyobb sikert értél el, mint néhány író több művével. Minek köszönhető szerinted ez a nagy siker? Röviden elmesélnéd azoknak, akik még nem olvasták volna, hogy miről is szól ez a mese?

                 Valóban ilyen nagy sikert értem el? (nevet) Örülök, ha így látod/hallod! 

                  Igazából, nem értek el bántó, negatív kritikák, viszont nagyon sok pozitív, lelkes és bátorító üzenetet kaptam, ami nagyon jólesett és ezért úgy érzem, szeretnék az úton maradni. Persze, nem csupán ezért, bevallom ez kitörni vágyó, belső késztetésem is. 

           A varázsmag szövetségéről röviden:

          Mit történik, ha egy kislány, aki elég messze áll attól, hogy bátornak tartsa magát, egyszer csak Varázsföldre kerül egy Frigó nevű varázsló otthonába, ahonnan kalandos útnak indul egy halmadár hátán ülve? Nos, nem túl sok, csak éppen meglátogatja a Horkolábokat, beszél egy kódfeltörő macskával, barátságfélét köt egy Hosszúnevű fiúval, furcsa éghajlati viszonyok között beszél Bárányfelhő-juhásszal, két világ közt ingázik, hogy megmentse Varázsföldét KROG-tól és még sok hasonló kis apróság.                                                                                                                                       

                280509902_380028944082863_3540169204756260076_n.jpg                     8- 11 éves kezdő olvasóknak ajánlom a kötetet, amelynek titka, hogy 25 rövidke fejezetből áll. Izgalmas, humoros, hordoz mély gondolatokat is.A szereplők szerethetőek, lehet velük együtt izgulni. A fejezetek végén pedig kérdések segítenek felidézni, mi is történt az előzőekben. Gyerekek és szülők is, sőt még pedagógusok számára is élvezhető történet, melyhez a honlapomon ( www.mnyiromaria.com ) ingyenesen letölthető feladatlapokat is találhatnak az érdeklődők minden részhez.

                     Melyik a kedvenc idézeted a kötetedből?

         ,,Van amin változtathatunk, s van, amin nem, Ahová születünk, s ahogyan kinézünk, az például adott dolog, de amikké válunk, arról csakis mi döntünk, az mutatja meg, kik is vagyunk igazából. Amit és ahogyan cselekszünk, csak az a fontos!" - ezt sokan kiemelték már és szerintem is fontos az üzenete. 

                      Tudvalevő hogy a megjelent irodalmi műveddel beteg gyermekeket támogatsz. Mesélnél erről bővebben? 

                       Persze, szívesen. A stroke-om után sok éven át, számos nehézséggel küzdöttem meg, de a családom és Isten midig mellettem voltak. Már akkoriban megígértem Istennek, ha végre egyenesbe kerül az életem, akkor, ha módomban áll, segíteni fogok másoknak. Mikor kiderült, hogy a Manó Könyvek Kiadó alkalmasnak találta a könyvemet a megjelenésre, már csak arra vártam a jelet, hogy kinek ajánljam fel a bevételemet. Hamarosan megérkezett a várva várt  jel, vagyis amit én annak vettem, s így támogatói szerződést kötöttem a Csodalámpa Alapítvánnyal, akik életveszélyesen beteg gyermekek kívánságát teljesítik a jogdíjamból. Egy zöld bicikli már gazdára is talált. ( szeretetteli boldog mosoly) 

                       Hiszem, hogy adni, mindenkinek kellene a maga szintjén, nem kötelességből, hanem emberségből.

                       Van egy kislányod is, ő mit szól az anyukája írásához? 

                        Ő még csak nemrég lett 4 éves, a könyvem 8-11 éveseknek szól. Tudja, hogy azt a könyvet anya írta, bárhol felismeri, átlapoztuk, de hogy együtt elolvassuk, még picit odébb van.

                         Viszont 4 hónapos kora óta mesélünk neki minden este, most már akár többször is olvasunk egy nap. Szerencsére, őt már megfertőztem ezzel. (örömteli arc) Könyvtárba jár, imádja a könyveket nézegetni, lapozni, szagolni, és már maga is játszik a saját könyveivel. Amit sokszor meséltünk neki, a képek alapján fejből elmeséli. Fantasztikus ezt látni, hallani. Kis-nagy csoda Ő. És irtó jó a fantáziája. Én meg néha jegyzetelem amiket mond. (nevet) 

                     Számíthatunk arra, hogy folytatod az írói munkásságodat egy újabb mesével? 

                      Szeretném folytatni és teszem is. Írok. Remélem, hamarosan új kötetet tudok bemutatni Nektek és persze a gyerekeknek. (nagy mosoly)

Aki szeretne értesülni erről, akár facebook-on is követhet, itt: https://www.facebook.com/m.nyiromaria

                     Nagyon köszönöm a beszélgetést és jó egészséget, további sikereket!    

                      Én is köszönöm! Hasonló jókat kívánok!